|
Modul výuky lektorů - pedagogické minimum
1. Cílová skupina účastníků kurzu/kurzů/školení
Vzdělávací modul Lektor vzdělávání dospělých je určen především pro:
- podnikatele, tzn. osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ),
profesně a odborně zdatných bez vzdělání z oblasti pedagogiky
- nižší, střední a vyšší management pro získání dovedností s předáváním znalostí
- zaměstnance stavebních firem - personalisty pro školení v rámci firmy
- SŠ, VŠ, zdravotní stav bez omezení
2. Obsahová náplň kurzu/kurzů/školení
UČEBNÍ PLÁN
- Sebepoznání a osobnost lektora
- Základy psychologie vzdělávání dospělých
- Zjišťování a analýza a vzdělávacích potřeb
- Metodika vzdělávání dospělých
- Příprava vzdělávacích projektů
- Komunikační dovednosti lektora
- Zvládání stresu, trémy a konfliktních situací
- Hodnocení vzdělávacích aktivit
- Technické zázemí lektora
- Moderní informační technologie
3. Metoda hodnocení účastníků kurzu/kurzů/školení
Na ověření získaných znalostí a dovedností bude písemně zpracována studie dle zadání.
4. Uplatnitelnost znalostí získaných absolvováním kurzu/kurzů
Získané znalosti budou uplatnitelné nejen u stávajícího zaměstnavatele, ale vzhledem k povaze i v jiných firmách a odvětvích.
Absolvent umí:
- Analyzovat vzdělávací potřeby a stanovit jejich rozsah
- Vytvářet metodické pomůcky pro posluchače
- Pracovat s didaktickými pomůckami při realizaci vzdělávání
- Sestavit učební plán a učební osnovy
- Určit správnou metodu vzdělávání podle konkrétní situace
- Aplikovat základní principy efektivní komunikace ve výuce
- Formulovat cíle vzdělávání pro posluchače
- Využít cílů vzdělávání pro motivaci účastníků
- Vytvářet metodiku hodnocení posluchačů
- Určovat hodnotící kriteria
- Hodnotit výkony posluchačů podle zadaných kritérií
- Aplikovat předpoklady úspěšného vzdělávání dospělých do vzdělávacích situací
Absolvent zná:
- Metody a techniky při analýze vzdělávacích potřeb
- Silná a slabá místa analýz vzdělávacích potřeb
- Postupy při tvorbě projektu vzdělávání
- Základní metody vzdělávání dospělých
- Způsoby určení cílů vzdělávání
- Způsoby efektivní komunikace s posluchači
- Psychologické základy učení a zapamatování probírané látky
- Možné přístupy k hodnocení vzdělávacích aktivit
- Pravidla hodnocení účastníků a lektorů
- Způsoby hodnocení změn znalostí a postojů posluchačů
- Postupy k vyloučení subjektivních hodnotitelských chyb
- Psychologické základy vzdělávání dospělých 1
5. Přehled materiálů (i literatury) používaných v průběhu kurzu/kurzů
Materiály jsou vytvořeny.
Literatura:
Amstrong, M.: Personální management, Grada 1999
Barker, A.: Umíte přesvědčit?, Computer Press 2000
Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Computer Press 2000
Bradbury, A.: Jak úspěšně prezentovata přesvědčit, Computer Press 2001
Hornby, M.: Já to dokážu! Grada 1997
Kohout, J.: Rétorika. Management Press 1999
Koudelka, F.: Analýza vzdělávacích potřeb, Andragogé 2000
Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů, Portál 1998
Palán, Z.: Výkladový slovník vzdělávání dospělých, DAHA 1997
Petřková, A.: Psychologické základy vzdělávání dospělých, Andragogé 2000
Plamínek, J.: Řešení konfliktů a umění rozhodovat, Argo 1994
Šuleř, O.: Manažerské techniky. Rubico 1995
Tyson, S., Jackson, T.: Organizační chování. Grada 1997
|
|
|